Auteur Topic: RoadTracer start niet op  (gelezen 2036 keer)

luwa

• Forumlid
  • *
RoadTracer start niet op
« Gepost op: december 24, 2018, 03:01:18 pm »
Dag Forum,

Eerst even dit : ik gebruik RT enkel om te zien of er een update is voor mijn Tripy II maar RT start al een tijdje niet meer op.

Wat heb ik gedaan ?

- RT verwijderd van de C: schijf van mijn PC ( nog een Windows 7 want ik gebruik standaard een Mac )
- de originele RT Pro versie 2.03 geinstalleerd op de D: schijf ( daar is meer vrije ruimte op dan op de C: schijf )
- na installatie vanaf schijf D: start RT toch niet op
- de toepassingen ( vanop de D: schijf )
a) rt_updater en rtupdater opgestart ( werken probleemloos want RT versie 2.03 werd geconverteerd naar 2.5.0
b) tripyupdate opgestart ( werkt probleemloos want ik krijg de melding dat mijn Tripy II de recentste software heeft )

Tot dusver.

Eigenlijk is voor mij het belangrijkste dat mijn Tripy II de meest recente software en kaarten heeft.
Spijtig is dat ik vanop Tripy II geen routes kan wissen want dat kan enkel vanuit RT.

Heeft iemand een oplossing om :
1) RT toch te laten opstarten
2) zonder RT toch routes te wissen op Tripy II

De schijf van mijn MAC opsplitsen in een Mac en een Windows gedeelte om RT te laten werken is voor mijn geen optie.
Wel eerder een principe; zoals je ook geen single malt drinkt met ijsblokjes.

Alvast bedankt + beste wensen voor 2019.

Luwa

STXrider

• Actief Lid
  • **
Re: RoadTracer start niet op
« Reactie #1 Gepost op: december 24, 2018, 03:26:18 pm »
Ik snap je probleem eigenlijk niet helemaal?
Je moet RT toch opstarten om de update uit te voeren?

Zonder RT kan je de routes niet van je Tripy halen.......
Echter als je iemand weet met een Tripy, dan kan het natuurlijk via zijn PC.
Tripy 2 ~ Garmin GPSMAP 276Cx - CN 2017.20 ~ Roadbookhouder A4

Polleke

• Actief Lid
  • **
« Reactie #2 Gepost op: december 24, 2018, 04:12:54 pm »
 het is niet aan te raden deze op de D schijf te zetten,je zal de C schijf moeten gebruiken.

Dan moet je het toestel de Tripy ll aan de pc hangen als je roadtracer installeert,en je moet  roadtracer pro 2.1 of hoger hebben om het te kunnen installeren. http://download.tripy.be/iso/tripyv2.1.iso

En je moet als administrator ingelogd zijn om je te registreren

Je kan geen routes wissen op het toestel zelf,
Je kan ook routes wissen in verkenner,

de RoadTracer Pro software draait alleen maar onder Windows. Een installatie op MAC is echter mogelijk door middel van een Windows virtuële machine.  Hier ontdek je hoe dit kan.

Installatie

1.  Virtuele machine kiezen – Wij gebruiken VMWare Fusion, er zijn tal van alternatieven zoals Virtual PC van Microsoft, Boot Camp van Apple en Parallels Desktop van Parallels.

2.  Virtuële machine software downloaden, VMWare is hier:

http://www.vmware.com/fr/products/fusion

3.  Virtuële machine installeren (lastig maar hoef je maar een keer te doen).

4.  Windows op de virtuële machine installeren, wij geven de voorkeur aan versie XP Pro maar anders Windows-versies zouden ook moeten werken (Vista vermijden).

5.  Na installatie, MAC onder Windows booten – U werkt nu op een Windows machine! Deze machine kan ook handig zijn om andere PC-softwares met je MAC te kunnen runnen.

6.  RoadTracer Pro installeren (met je Tripy op je PC aangesloten + internet verbinding om je licentie te kunnen registreren)

7. en je zal een Windows besturings- systeem moeten aankopen,Windows XP bv
« Laatst bewerkt op: december 24, 2018, 04:20:28 pm door Polleke »
ps.schrijffouten mag je houden,ik ben blij dat ik ze kwijt ben

Eagle

• Administrator
  • Actief Lid
« Reactie #3 Gepost op: december 24, 2018, 04:17:54 pm »
Inderdaad. Op de C-schijf zetten en de updates netjes achter elkaar doen. Dan moet het goed gaan.

luwa

• Forumlid
  • *
« Reactie #4 Gepost op: december 25, 2018, 01:56:56 pm »
Bedankt E,S en P

- rt_updater en tripyupdate kan je opstarten zonder RT te hoeven opstarten. Hiermee was/is mijn belangrijkste probleem opgelost nl. mijn Tripy II up to date te houden

- het swappen van de C schijf naar de D schijf had ik gedaan omdat de C schijf ( nogal langs de kleine kant ) praktisch
vol was en RT toch niet wilde opstarten

- vanmorgen heb, na verwijdering van de RT software, de oude versie 2.03 opnieuw geladen maar ZONDER die versie
te updaten met rt_updater.
Ik dacht dat de recente versie misschien de oorzaak was maar helaas het lukte niet.

Maar ... de wonderen zijn de wereld niet uit ( vandaag Kerstmis hé ).

Ik had nog een oude laptop met Windows XP en daar heb ik de software 2.03 op geinstalleerd en RT start probleemloos op en de communicatie met Tripy II is perfect. Ik heb wel bewust géén update gedaan van de RT software naar de nieuwste versie.

Enfin eigenlijk eind goed al goed.

Nogmaals dank voor de tips en prettige feesten.

Polleke

• Actief Lid
  • **
« Reactie #5 Gepost op: december 25, 2018, 02:09:57 pm »
 roadtracer moet echt op de c schijf staan,
Ik weet niet of het kan met een Ghost bestand,zodat je een verwijzing krijgt dat het programma op de d schijf staat.

luwa

• Forumlid
  • *
« Reactie #6 Gepost op: december 26, 2018, 12:28:59 pm »
P,

Op die oude laptop ( Acer Asire One ) staat RT op de C: schijf ( dit is trouwens de enige schijf ).

Gelukkig heb die die laptop niet weggegooid dus m.a.w. mijn probleem met RT is opgelost.

Nu iets anders ...

In 2012 heb ik ooit een GDB of GPX bestand omgevormd tot een trb bestand maar met de software die nog op
die laptop staat lukt het alvast niet. Dus niet met ITN Converter,Tyre,Easy GPS,GPS-Babel,WinGDB3 en Javawa RTW Tool.

Ik blijf dus zoeken om een GPX bestand om te zetten naar een TRB formaat om een routering te krijgen en niet een
'kruimeltjesspoor'.

Alvast bedankt voor het meezoeken naar een oplossing.

Luwa

Polleke

• Actief Lid
  • **
« Reactie #7 Gepost op: december 26, 2018, 12:47:22 pm »
Als je die GDB of GPX overtekend in roadtracer heb je een TRB bestand.

En met ITNconverter 1.85 gaat dat ook nog,met de latere versies niet meer.

deze kan je hier downloaden
http://www.benichou-software.com/index.php?option=com_content&view=article&id=27&Itemid=17&lang=en

Je scrolt naar beneden en dan zie je versie 1.85 staan en je klikt op set-up en je kan hem installeren,als hij vraagt om up te daten niet doen.

Als je alles uit je Tripy wil halen zal je toch roadtracer moeten gaan gebruiken.
« Laatst bewerkt op: december 26, 2018, 12:54:11 pm door Polleke »

Polleke

• Actief Lid
  • **
« Reactie #8 Gepost op: december 26, 2018, 01:03:17 pm »

Eigenlijk is voor mij het belangrijkste dat mijn Tripy II de meest recente software en kaarten heeft.

Luwa

Je toestel en roadtracer is wel up to date als je versie v2.5 hebt, maar je kaarten niet deze moet je aankopen,want kaart updates zijn niet gratis bij Tripy enkel de firmware update is gratis.
De kaarten kan je hier kopen

http://www.tripy.eu/nl/tripy-2-gps-road-book-motor-route/producten/accessoires

luwa

• Forumlid
  • *
« Reactie #9 Gepost op: december 26, 2018, 02:05:43 pm »

1) Laptop met de oude versie 2.03 van RT
voordeel : ik kan Tripy II aansluiten en gebruiken om bvb routes te wissen of te laden enz.
nadeel    : geen recente updates van RT en Tripy II mogelijk

2) PC met versie 2.5.0 van RT
voordeel : via de toepassingen tripyupdate en rtupdate kan ik RT en Tripy II updaten naar de recentste versies
nadeel : RT als programma is onbruikbaar

Een beetje Kafka misschien, maar moeilijk gaat ook.

-----------

Inmiddels heb ik gevonden dan je met ITN Converter versie 1.78 wél nog van GPX kon converteren naar ITN maar niet meer in de recentere versie 1.92.

-----------

Morgen ga ik een van die destijds geconverteerde routes rijden en dan zal meteen blijken of behalve de route van thuis
naar het beginpunt die route zelf ook gerouteerd wordt. Meer kans van niet dan van wel want dat is misschien de reden dat de conversie niet meer voorzien is in de recentere versies van ITN.

-----------

Wordt vervolgd, voor mij toch.

luwa

• Forumlid
  • *
« Reactie #10 Gepost op: december 26, 2018, 02:22:17 pm »
P,

Ik neem aan dat je met de upgrade van de kaarten Tele Atlas deze link bedoelt :
TVM EU 2016 USB 40 EUR.

Op mijn Tripy II vind ik onder 'Informatie' o.m. volgende gegevens :

Firmware 2.5.0 ( 31/05/16 14:36 )
RM2 licentie
TVM Europe licentie ( 1.4/1.4 )

De vraag is nu of TVM Europe licentie (1.4/1.4) nu al dan niet de recentste kaarten zijn ?
Onderaan het scherm staat links (c)Tele Atlas en rechts 'hekje' 194

Niet dat ik geen 40 EUR wil uitgeven maar met heel dat gedoe met RT wil ik geen risico lopen dat er iets fout loopt
met het updaten van de kaarten. Dan liever oude kaarten dan géén kaarten !

mvg

Luwa

Polleke

• Actief Lid
  • **
« Reactie #11 Gepost op: december 26, 2018, 07:22:36 pm »
Ja die bedoel ik(TVM EU 2016)  ,maar dan zal je roadtracer toch moeten gebruiken om die te installeren.
Je hebt niet de nieuwste kaarten dan zou daar moeten staan TVM Europa licentie (1.6/1.6)
En je zou dan in roadtracer  "TVM Europa 2016" moeten zien staan bij de kaarten.

En zet roadtracer gewoon op de C schijf van die andere laptop,en je kan gewoon alles up-daten,en normaal moet dat ook kunnen met die XP laptop

Van de Tripy site
RT08 Wat is de minimaal hardware (materiaal) vereist voor road tracer PRO ?

Minimale Hardware: 1 Pentium III 500 MHz, 128 MB Ram, tussen 100Mb vrije ruimte op de harde schijf tot 5 GB (alle kaarten geinstalleerd), USB-poort, DVD, Windows 2000 - XP of Vista, minimale schermresolutie van 1024x768.

luwa

• Forumlid
  • *
« Reactie #12 Gepost op: december 26, 2018, 09:50:49 pm »
P,

Alvast bedankt voor je reactie/suggestie.

Ik rijd morgen de route en wacht het seultaat af . M.a.w. heb ik nu een routering van de eigenlijke route of niet.

Daarna zal ik je suggesies nazien/opvolgen.

Polleke

• Actief Lid
  • **
« Reactie #13 Gepost op: december 26, 2018, 11:56:28 pm »
Je kan op het toestel ook controleren of je routering hebt zonder de route te rijden.

activeer de route,
dan druk je lang op de menu knop
dan zie je een scherm,en daar in selecteer je "toon notities"
 dan kan je zien of je routering hebt, door op de linker en rechter selectie  knop van het toestel te drukken blader je door de notities heen.

luwa

• Forumlid
  • *
« Reactie #14 Gepost op: december 27, 2018, 02:15:50 pm »
P

Ik had je antwoord van gisteren ivm ITN niet gelezen dus heb ik vandaag :

1) ITN 1.85 gedownload ( PC met Windows7 )
2) een GPX route uit BaseCamp ( Macbook ) op een USB stick gezet
3) ITN opgestart ( PC met Windows 7 )
4) de GPX route van die USB stick geopend in ITN
5) die GPX route omgezet naar TRB
6) die TRB opgeslagen op die USB stick
7) op Tripy II die TRB route ingelezen

( ik gebruik uitsluitend een Windows PC om ITN & RT te gebruiken vandaar dat 'over en weer gedoe' met die USB stick)

Uiteindelijk op Tripy II de controle gedaan ( met 'Toon Notities' ) of de route wel routeerbaar was, maar daar ging ik eigenlijk vanuit omdat de TRB routes van ITN een Tripy symbool krijgen ( anders staat er GPX voor de routenaam )

Eind goed al goed want als motorrijder ( ofwel 6V ofwel geen boordspanning ) kan ik nu GPX routes rijden die
routeerbaar zijn. Gedaan met Garmin Zumo met batterij 12V in de tanktas.

Vroeg of laat ( maar eerder laat ) moet ik nog uitvissen op die kaartupdate ( versie op USB ) rechtstreeks kan gebeuren op Tripy II want van RT heb ik stilaan ' mijn bekomst '. Ik heb alvast RT naar een USB stick gecopieerd om
eens te proberen op de Windows PC van een van mijn kennissen. Als het recente PC's zijn hebben die meestal geen
CD/DVD drives.

Iedereen bedankt voor de tips en ik open eerstdaags wel een nieuw onderwerp over het Tripy jargon dat ik niet, of toch
niet duidelijk voor mij, terug kan vinden.