Auteur Topic: Geertuidenberg-Harfsen, 207 km, NB/Utrecht/Gelderland/Overijssel  (gelezen 2821 keer)

STXrider

• Actief Lid
  • **
Geertuidenberg-Harfsen, 207 km, NB/Utrecht/Gelderland/Overijssel
« Gepost op: juni 20, 2015, 05:05:12 pm »
Van Geertruidenberg (Noord Brabant) naar Harfsen (Overijssel) (Mooie doorsteek route)

Citaat
Dit is een toerrit van mijn club, maar zeker interessant voor anderen (uit Belgi?) die schuin van Noord Brabant richting Overijssel willen rijden door Nederland richting het noorden. Als je de lijn door trekt kom je in Hamburg uit om daar bijvoorbeeld de boot te pakken naar Noorwegen! Moet je wel de rest erbij plannen  :P

De start was bij Hotel den Berg. Het hotel is aan het renoveren maar de site ziet er tiptop uit. Overnachten is mogelijk en zelfs je motor kan veilig geparkeerd worden  :)
Mocht je wil relaxed willen starten, dan kan je zelf contact opnemen met het hotel. Voor meer info zie:  http://www.hoteldenberg.nl/kamers-en-tarieven/ . Het aantal kamers is beperkt, en niet al te duur voor 1 persoon.

• Adres:
    Hotel en Cafe D?n Berg
    Brandestraat 18,  4931 AW, Geertruidenberg

LET OP!!  Voor het hotel is weinig parkeergelegenheid. Is het trottoir vol rij een rondje en zet je motor op de markt, maar is alleen bedoelt als je met een grote groep daar arriveerd.

De route:
  • De route is ongeveer 207km lang. Vanuit Geertruidenberg gaan we naar boven, dus even weer de snelweg om na het water bij Hank, bij de 1e afslag van de snelweg af te gaan. Binnendoor gaan we via Korn, Almkerk en Uppel. Daar pakken we weer de volgende brug naar Gorinchem om de Boven Merwede /Waal over te steken. We komen diverse bekende stukken tegen, maar herhaling van het mooie is nooit een straf  8). Na de snelweg richting Schelluinen en dan richting Leerdam.

Via de diefdijk (waar nu 3 kleine stukjes werkzaamheden zijn, te berijden maar de dijk was niet afgesloten)  Langs de Gobelingerdijk, waar we bij Culemborg het pontje (?1,50 solo) Gelderland verlaten en oversteken naar Utrecht. Aan de overkant aangekomen lekker langs de Lekdijk richting naar Tull en het Waal waar we van de dijk af gaan om eens achter de Lekdijk te kijken. Via de achterdijk?. H??l apart. Gewoon een ander gezicht.  En we drinken niet tijdens het motorrijden??. Maar op de achterdijk kun je als je oplet ook nog een kameel zien?.. Dus goed opletten!  ;D

De dijk blijft toch trekken?.. en gaan we weer de Lekdijk op maar dan naar de andere kant, richting naar de Pr. Irene sluis. De route gaat via de paralelweg. Mocht je de paralelweg missen omdat je in zo?n lekker tempo rijdt, neem dan na het water de 1e rechts en rij je zo weer naar de route toe. Waar zouden we zijn zonder de GPS  :). Misschien heb je mazzel om nog een schip door de sluis te zien varen. Is best leuk om zo alles te zien gebeuren. Waarna ze het ruime sop kiezen?.
    Tegen het middaguur, in mijn geval kwam ik bij Wijk bij Duurstede letterlijk op  ?Het Terras? terecht (voor de molen), alwaar een uitzicht had op het haventje. Bestellen gaat snel (draadloos). Mocht het te druk zijn rij dan door via de Lekdijk naar Amerongen, daar heb ik ook nog enkele gezellige locaties gezien.

Via Renswoude, Lunteren gaan we naar de Posbank altijd leuk. Is het druk bij het Posbank paviljoen, dan kom je voordat je de Posbank verlaat rechts een parkeerterrein tegen met banken,. Waar je in alle rust je meegenomen mueslireep of krentenbol kan opeten. Daar ook kan je genieten van het uitzicht en kan je alles voorbij zien komen zoals oldtimers, motoren etc. Is een populaire cruiseroute, want veel gebieden met zulk niveauverschil hebben we niet.

Vanaf de Posbank gaan we verder naar Olburgen waar we ook het pontje pakken, en ook (?1,50 solo) en krijgt de toer weer een heel ander gezicht. We gaan hier door de landerijen en wordt op bepaalde stukken getrakteerd op een schitterend weids uitzicht! Ook passeren we van die mooie grote boeren schuren, huizen maar ook mooie gebouwen?. Kortom een rit van vele gezichten en zeker de moeite waar.

Is het mooi en droog weer dan is het zeker genieten, waarna we bij het eindpunt in Harfsen aankomen.

Edit: Motorcafe is failliet, dus moet ik nog even aanpassen. Eindpunt werd verplaats naar Lochem  ;)

Citaat
NB:
Mensen die de route hebben gereden, daar hoor ik graag van hoe ze het hebben gevonden  ;)
« Laatst bewerkt op: augustus 29, 2016, 06:27:01 pm door STXrider »
Tripy 2 ~ Garmin GPSMAP 276Cx - CN 2017.20 ~ Roadbookhouder A4