Auteur Topic: Ontwikkelingen van Tripy  (gelezen 4005 keer)

STXrider

• Actief Lid
  • **
Ontwikkelingen van Tripy
« Gepost op: juli 20, 2015, 07:11:41 pm »
Even  ::) wat brainstormen over ontwikkelingen m.b.t. de Tripy
Waar ik best wel nieuwsgierig ben is of men bij Tripy genoeg evalueert........ Ze doen het misschien wel voor de Dakar versie?

Op de site is er in het afgelopen jaar maar bar weinig nieuws m.b.t. de Tripy, en dat is jammer.

• Waarom laten ze gewone Tripy gebruikers niet meeprofiteren van Dakar ontwikkelingen!
  • Tot op heden nog geen nieuwe goede bruikbare kaart, hopeloos verouderd  :'(
  • Jammer dat ze geen ikoontjes beschikbaar stellen voor Tripy gebruikers die je zou kunnen gebruiken in een route. Dat zou een leuke aanvulling zijn voor de normale gebruiker.  Al waren het alleen maar de veel voorkomende verkeerstekens in de Benelux
  • Wordt er binnen Tripy ook gewerkt aan het routeringsprogramma? Want de "Vrijetijdsroute" gebruiken is momenteel een drama  :'(
    Men zou de instelling "Bebouwde kom vermijden" daarvoor kunnen gebruiken.
    Vergeleken met mijn Garmin gebruikt hij ook rare aanrijd routes naar de snelweg heb ik ervaren.......
  • Ook denk ik dat men bij Tripy de boot gaat missen m.b.t. het aantrekkelijk houden van het apparaat.
    Ben benieuwd of "Nieuwe apparaten" nieuwe dingen meekrijgen zoals "Kronkelroutes" bij TomTom.

Ik hoop dat Tripy een beetje mee gaat doen in de ontwikkeling van wegnavigatie, hoe mooi ze het ook voorspiegelen met die filmpjes. Want als het apparaat voor de gewone gebruiker niet aantrekkelijker wordt blijven ze alleen maar interessant voor de "Dakar" achtige gebruikers en wordt het einde oefening m.b.t. wegnavigatie.
« Laatst bewerkt op: juli 20, 2015, 07:14:51 pm door STXrider »
Tripy 2 ~ Garmin GPSMAP 276Cx - CN 2017.20 ~ Roadbookhouder A4

Eagle

• Administrator
  • Actief Lid
Re: Ontwikkelingen van Tripy
« Reactie #1 Gepost op: juli 20, 2015, 10:19:42 pm »
Ik begrijp niet helemaal je bedoeling van alweer een topic over hoe het beter zou kunnen bij Tripy (al het onderstaande is al wel eens aan bod gekomen) maar ik wil gerust nog eens van gedachten wisselen hoor. Mijn eisenpakket is echter niet groot. Een deftige kaartupdate en een soort "lifetime update" pakket zou voor mij al een hele geruststelling zijn.

• Dakar: zo'n toestel kost het veelvoud van de gewone TripyII. Ik twijfel sterk dat eender wie dat wil neerleggen voor een digitale roadbook.
  • Die kaarten, tja, wat wil je er nog over brainstormen? Wij weten het, zij weten het en ze zullen het binnenkort wel geweten hebben, zeker?
  • Die iconen kan je makkelijk zelf aanmaken. Er zijn blijkbaar wel wat gebruikers van het eerste uur die zich daarmee hebben bezig gehouden. Uitwisselen van die dingen zou wel iets makkelijker mogen zijn.
  • Ik vind de vrijetijdsroute helemaal niet zo'n drama. Maar helaas zijn er in onze regio (lees: België en Nederland) niet zo heel veel mooie wegen op de Michelinkaart. In het buitenland heeft me dit toch al verrassend mooie routes opgeleverd. Uiteraard is dat ook weer een heel subjectief gegeven. De éne wil lange strakke bochten, de andere kleine stuurweggetjes, nog anderen willen dan weer in "the middle of nowhere" rijden) De Tripy kan helaas nog geen gedachten lezen van z'n eigenaar. Zou anders wel een mooie nieuwe feature zijn :-)
    En die kronkelroutes van Tomtom worden ook zeer gemengd onthaald door de reviews. Niet echt iets om te kopiëren, lijkt me. Van Garmin's gedrocht spreek ik al helemaal niet. Zonder Motorkaart is die waardeloos om spontaan mooie routes te maken.
  • Over de boot missen, is al heel veel geschreven. Feit is wel dat ze als geprefereerde partner voor Dakar gekozen zijn. Er zit dus wel iets in. Maar het moet er voor de gewone gebruiker nog uitkomen ook natuurlijk. En daar loopt het wat mis, vermoed ik.
    Te veel werk voor te weinig manschappen. En een nichemarkt die ze niet toelaat om monsterbedragen aan R&D te spenderen. Tripy wil ook helemaal niet meespelen met de navigatiemarkt van Garmin en Tomtom. Ze zijn gegroeid vanuit een heel andere bodem. Ik hoef alleszins geen nieuw apparaat. Als ze het huidige eens verder op punt zetten en de kaarten updaten, denk ik dat ze meer dan hun doel bereikt hebben.

STXrider

• Actief Lid
  • **
« Reactie #2 Gepost op: juli 21, 2015, 11:51:55 am »
    Ik doel eigenlijk op het interessant houden van het toestel voor de normale gebruiker

• Er zullen heus wel dingen zijn die je vanuit de Dakar versie kunt gebruiken voor het normale toestel.
    • Ok de kaarten is al een lang verhaal, en ok laten we hierbij achterwege.
    • Ik vind dat Tripy best iets service naar de gebruiker toe kan geven. Tripy weet precies hoe groot de symbolen moeten zijn en dat is alleen een voordeel.
      Ook is niet iedereen zo handig om symbolen te maken. Bij Garmin kan je ook verschillende voertuigen kiezen, zie het op die manier. Per jaar een paar nieuwe symbolen erbij zou ik als routemaker zeer waardevol vinden.
    • Je kan het wel goed praten, maar de vrijetijdsroute is wel een drama. Ik weet niet hoe de routering is van de software, maar ik heb het al diverse keren uitgeprobeerd en je wordt wordt via hele rare achteraf weggetjes door woonwijken geleid, echt niet leuk. Ik heb het idee dat de routering net te klein staat. Voeg je daarbij het kaarten probleem erbij, dan kan er ook niets anders uitkomen, omdat andere alternatieven niet bekend zijn......... in het apparaat.
    • De oorsprong is eigenlijk niet relevant, want Garmin komt voort uit zeenavigatie. Het bedrijf wil groeien en zijn product ook kwijt op een grotere markt. Dan moeten ze ook zorgen dat het apparaat een beetje mee gaat met de tijd. En dan denk ik toch aan route alternatieven qua instelling naast de nieuwe kaart.

Maar misschien is het apparaat te basic om meer te willen dan dat er nu op zit. Want op bellen en muziek zit ik ook niet te wachten  ;)

Eagle

• Administrator
  • Actief Lid
« Reactie #3 Gepost op: juli 22, 2015, 09:47:10 am »
Dat heeft weinig met goedpraten te maken. Mij perceptie is gewoon dat het eigenlijk best wel meevalt. In Vlaanderen en een groot deel van Nederland kom je er inderdaad niet uit met de vrijetijdsroute. Maar daarbuiten vind ik het helemaal niet zo slecht.
Als je praat over het uitkomen in woonwijken, zit je sowieso in dichtbevolkt en/of (rand)stedelijk gebied. Daar kan je gewoon geen deftig rekenalgoritme voor vinden. Daar is de Motorkaart van Waypoint superieur. Niemand die daaraan twijfelt.

Wat de oorsprong betreft, vind ik het wel behoorlijk relevant. Tripy heeft nooit een volwaardig GPS-navigatiesysteem willen claimen. Zij hebben in wezen een gedigitaliseerde roadbook. En met de Tripy II kan je daar ook straat-naar straat navigatie mee doen en een basic kaart op het scherm tonen. Als je alle features van de Tripy bekijkt, is enkel het gebrek aan updates bij mij een minpunt.
Ietwat goede en waterdichte routeroller en een set kaarten van een groot deel van Europa kostte ook een fortuin indertijd.

Garmin beschouwt de motornavigatie nog steeds als een niche, hoor. En ééntje die waarschijnlijk van voorbijgaande aard zal zijn.
Die leven nog steeds van zee- en luchtvaart. Maar zij profiteren uiteraard van de schaalvoordelen. Tomtom, tja, ze moeten al jaren vechten om hun plaatsje in stand te houden. En dat is steeds met verdeeld succes.

Meegaan met de tijd? Zit jij te wachten op technologie die om de haverklap wijzigt enkel omdat dat past in het verkoopsmodel (lees: steeds kleinere lifecycle) van winstgeile grootverkopers? Veel van die zogenaamde "door de consument gevraagde" features zijn gewoon op een slinkse manier in ieders strot geramd. Ik durf wedden dat, als morgen een Garmin met een kookboekfeature op z'n GPS'en komt, overmorgen iedere andere fabrikant dit klakkeloos volgt "omdat de markt het vraagt".
Ga maar eens na hoeveel mensen al die handigheidjes van hun 500€ kostende digitale wegenkaart gebruiken. Maar ze hebben wel steeds het duurste en recentste model, hé. Kwestie van mee te zijn met hun tijd.

Geef mij dan maar een apparaat waar ik na 5 jaar ook nog gewoon op kan rekenen, hetzij met wat minder blingbling.

STXrider

• Actief Lid
  • **
« Reactie #4 Gepost op: juli 22, 2015, 01:31:42 pm »
Tomtom, tja, ze moeten al jaren vechten om hun plaatsje in stand te houden. En dat is steeds met verdeeld succes.

Wat Tomtom betreft hebben ze nu een zodanige stap gemaakt met de Tomtom rider 400 dat zelfs veel Garmin figuren juist de overstap maken.
Ze kunnen nu echt concurreren met de toestellen van Garmin. Maar inderdaad, het is en blijft toch een heel andere soort van navigatie dan de Tripy.

Maar misschien is het apparaat te basic om meer te willen dan dat er nu op zit. Want op bellen en muziek zit ik ook niet te wachten  ;)

Zoals ik in de laatste zin schreef, bevestigd ook wat jij schijft. Ben het met je eens. Was misschien iets te enthousiast m.b.t. vernieuwing van de Tripy in verglijking met die andere apparaten. Vandaar dit draadje...
Misschien verlang ik te veel naar vernieuwing vanwege de kaart  :P

Ok, laten we het hierbij......
Naast de kaarten moeten ze zeker ook de routering nakijken. Was nu weer bezig met een route......... en dan maak je een Roadbook, en dan zijn :'(  er zoveel straatnamen die niet kloppen en in de plaatjes worden de verkeerde N-nummers vermeld. Als Tripy eens komt met die update dan zijn we allemaal weer happy  ;)