Auteur Topic: Routeren buiten west europa en ondersteuning  (gelezen 6142 keer)

didado

• Forumlid
  • *
Routeren buiten west europa en ondersteuning
« Gepost op: juni 05, 2017, 04:59:31 pm »
Ik heb de Tripy nu een jaar en ik vind het een geweldig navigatie ding maar... Tegelijkertijd vind ik hem buiten een paar west eu landen onbruikbaar en heb ik het gevoel dat ik een product heb gekocht voor heel veel geld dat nagenoeg geen enkele ondersteuning geniet, hele slechte documentatie heeft en eigenlijk al jaren oud is.

Zit ik gisteren in Slovenie kan ik niet navigeren of ook niet met RoadTracer routeren. Alleen West Europa wordt ondersteund. Zou niet erg zijn als ik gewoon kaarten kon kopen maar helaas. Tripy's kracht geldt alleen voor een paar West Europese landen.

Ik ga over twee weken naar Polen. Daar heb ik ook niks aan dat ding. Die online routeplanner mag dan wel roadbooks maken van A naar B maar een track importeren kan dan weer niet zo ver als ik dat kan zien.

Ik hoop dat ik de plank helemaal mis sla en dat iemand mij op het rechte spoor kan zetten. Het enige wat ik wil is de kracht van tripy en roadtracer gebruiken. Importeer een track en teken deze na met routering waar dan ook in de wereld.

Eagle

• Administrator
  • Actief Lid
Re: Routeren buiten west europa en ondersteuning
« Reactie #1 Gepost op: juni 06, 2017, 10:30:33 pm »
Helaas zijn er geen andere routeerbare kaarten voor in het toestel.
Ze maken voor RoadTracer wel kaartmateriaal aan voor eender welke regio.
Of in Myrouteapp een track maken en die in GPX inladen kan ook.
Maar dat is allebei wat meer behelpen dan.

Een mailtje naar de supportafdeling kan misschien enige soelaas brengen?

didado

• Forumlid
  • *
« Reactie #2 Gepost op: juni 07, 2017, 06:59:21 pm »
Dank Eagle. Het is me ondertussen wel duidelijk dat de Tripy eigenlijk als product dood is. Jammer, want het concept en de uitvoering van de navigatie is  werkelijk briljant maar kennelijk is het een hobby projectje geworden voor de maker die alleen nog iets met pro rally doet. Jammer dat ik daar voor ontzettend veel geld heb betaald.

Eagle

• Administrator
  • Actief Lid
« Reactie #3 Gepost op: juni 07, 2017, 07:48:40 pm »
Dood zou ik het niet meteen noemen. Ze zijn wel behoorlijk van doelgroep veranderd, lijkt me. En ik vermoed dat er binnenkort nog wel eens iets nieuws zou kunnen aankomen. De successen met hun rallyservices geven een klein bedrijf als dit de nodige zuurstof om nieuwe ontwikkelingen te doen.

Je zit sowieso in een nichemarkt. Maar ik zou m'n Tripy (voor de kaartdekking die er wel is) voor geen geld willen ruilen met iets anders.
De nieuwe Tomtom komt dan misschien wel aardig in de buurt maar de ervaringen met m'n medereizigers afgelopen vakantie hebben me toch doen besluiten dit voorlopig nog eens aan me voorbij te laten gaan. Terwijl er met de tomtoms toch nog kleine probleempjes voorkwamen, deed de Tripy het foutloos.

didado

• Forumlid
  • *
« Reactie #4 Gepost op: juni 09, 2017, 10:21:40 am »
Ik ben het met je eens dat het Tripy concept van bolletje pijltje briljant uitgevoerd is. Foutloos is de Tripy echter niet. Ik heb net twee weken in Italie met een Tripy, Garmin Zumo 590 en een iPhone met Scenic tegelijkertijd gereden om dingen te vergelijken. Ik heb ook een TomTom Rider 410 maar die heb ik niet meegenomen

Alle drie de systemen maakten zo nu en dan hun eigen rare fouten. Ook de Tripy. Neemt niet weg dat ik ook de Tripy geweldig vindt en het meest duidelijk. Als je van een track afwijkt biedt de Tripy een prachtige manier om heel overzichtelijk en makkelijk om weer op het juiste spoor te komen. Daar ben ik enorm van onder de indruk.

Als je in Nederland een Ad Ketelaar rit gaat rijden dan krijg je de track als een Tripy bestand aangeleverd. Hij geeft je daar ook een mini handleiding bij. Daar staat in dat je je Tripy het best iedere 100 km kan herstarten anders is er een kans dat hij totaal vast loopt. Ik heb 1 zo'n rit gereden en de Tripy van mijn motormaat liep totaal vast. Het duurde bijna een kwartier voordat het ding weer wat deed.

Ik blijf het belachelijk vinden dat er geen kaartmateriaal is voor op zijn allerminst oost europa. In de tripy shop wordt gesuggereerd dat je voor 648 euro een volwaardig nav systeem krijgt. Dat is totaal niet waar. Er staat nergens dat je buiten de west EU landen niet kan navigeren. De link naar de flitspalen leidt ook naar een doodspoor. Ik ben gek op kleine bedrijven maar dit is gewoon slechte ondersteuning. Als het beter ondersteunt werd zouden er veel meer mensen zijn die een Tripy zouden gebruiken.

Dit is het jaar 2017 en iedere nav app ondersteunt zo'n beetje de hele wereld met kaartmateriaal. Op de Garmin kan ik de hele wereld in OpenStreetMap formaat voor een twee tientjes zetten. Dat zijn uitstekende kaarten.

De maker van Tripy hoeft alleen maar andere Tele Atlas kaarten (TomTom) beschikbaar te stellen zodat al die prachtige routeer functies elders in de wereld beschikbaar zijn. Ik ben absoluut bereid om er voor te betalen maar dan moet het wel beschikbaar zijn.

Zoals je leest is het pure frustratie van mijn kant dat er zo'n goed apparaat is wat door de maker nagenoeg genegeerd wordt.

Michel

• Forumlid
  • *
« Reactie #5 Gepost op: juni 09, 2017, 02:28:49 pm »
Helemaal eens met didao, de mensen van Tripy beseffen blijkbaar niet goed welk potentieel ze daar hebben overgelaten aan de concurrentie.
Ik heb enkele jaren geleden de Tripy gekocht oa omdat ik dat gedoe met Garmin niet zag zitten en graag op roadbook rij.
Maar als je ziet hoe de huidige TomToms presteren en gebruiksgemak bieden, weet ik niet of ik nog eens zoveel geld aan een  Tripy zou uitgeven. Spijtig.

didado

• Forumlid
  • *
« Reactie #6 Gepost op: juni 09, 2017, 07:19:08 pm »
Dat is ook het gevoel wat ik heb. Wauw wat een goed concept en dan opeens is het een hobby projectje. Zo zonde. Ik heb support aangeschreven. Ben benieuwd of ik antwoord krijg.

Eagle

• Administrator
  • Actief Lid
« Reactie #7 Gepost op: juni 09, 2017, 09:18:59 pm »
Als je in Nederland een Ad Ketelaar rit gaat rijden dan krijg je de track als een Tripy bestand aangeleverd. Hij geeft je daar ook een mini handleiding bij. Daar staat in dat je je Tripy het best iedere 100 km kan herstarten anders is er een kans dat hij totaal vast loopt. Ik heb 1 zo'n rit gereden en de Tripy van mijn motormaat liep totaal vast. Het duurde bijna een kwartier voordat het ding weer wat deed.

Spijtig dat ik het moet zeggen maar dan kent Ad Ketelaar en je motormaat de Tripy niet goed. Ik heb met het TRB-formaat in 5 jaar nog nooit één vastloper gehad. En dat ding staat bij grote ritten en reizen gewoon de hele dag aan. Route van 950 km zonder één pijntje.
Het enige waar je wat moet mee opletten, is dat je geen grote GPX'en gebruikt (en ik vermoed dat Ad het daarmee verknoeit). Dan kan het inderdaad een kwartier duren eer het ding terug wat doet. GPX-tracks kunnen wel maar het is allerminst een aarader.
A propos, na een kwartier vast te zitten, krijg je een spontane (ingebakken) herstart van het toestel. Ik heb wel eens wat heftig met de knoppen zitten spelen en het ding zat écht ergens vast. Kwartiertje aan de kant laten liggen en hop, een reboot. Alles terug in orde.

Nu, het is inderdaad allemaal niet even fraai.
Flitspalen.... tja...
Ook de support is met periodes behoorlijk pover.
En de kaartdekking, daar zouden ze op hun site wel wat méér over mogen communiceren.
Ik vrees echter dat ze nooit zullen kunnen opboksen tegen de grote spelers. Maar de basics zouden wel iets meer verfijnd mogen zijn.

didado

• Forumlid
  • *
« Reactie #8 Gepost op: juni 12, 2017, 05:31:52 pm »
Hoi Eagle, jij en ik hebben gelukkig nog geen vastloper gehad maar je zegt het zelf al 'JIJ hebt geen vastloper gehad'.

Ik ben een groentje maar Ad Ketelaar verhuurt die dingen al jaren aan mensen die zijn ritten rijden. Hij heeft een koffer vol van die dingen. Zijn ritten zijn TRB roadbook bestanden van 100 tot 250 km lang. Op zo'n rit komen 100 mensen af en ik denk dat hij wel wat ervaring meer heeft als 1 persoon. En dat werd bevestigd door mijn motormaatje wiens Tripy crashte.

Ik heb Tripy vorige week een email gestuurd met de vraag over de kaarten. Nog geen antwoord op gehad. In het emailtje staat ook dat ik mijn frustraties in mijn Motoplus column zal schrijven. Vorige jaar heb ik ook een email gestuurd als klant met een heel simpel vraagje. Nooit iets van gehoord. Dit heeft niks met een klein bedrijf te maken die niet kan opboksen tegen de grote spelers. Ik review hard- en software voor mijn broodwinning en dat doe ik al heel lang. Ik ken heel veel kleine bedrijfjes die zich rot werken om hun product te ondersteunen en dat doet Tripy niet. Geen idee wat ze wel doen maar ondersteuning in elk geval niet.

Ja ik heb ook het mooie berichtje hier gelezen dat ze na zoveel jaren een kapotte Tripy toch repareerde. Daar neem ik mijn petje voor af en dat zal ik ook beschrijven in mijn tekst maar voor de rest is Tripy 'het beste navigatie apparaat wat ik iedereen afraad te kopen'.

Polleke

• Actief Lid
  • **
« Reactie #9 Gepost op: juni 12, 2017, 06:36:16 pm »
Ik doe wekelijks rondritten met Tripy 2 en nog enkele honderden andere deelnemers aan de BMB treffens ,nog nooit gehoord van een vastloper met een Tripy1 of 2,en ook nog nooit mee gemaakt, de ritten variëren van 180km tot 750km.
Ook support nooit geen problemen gehad,als ik ergens niet aan uit kon contacteerde ik Thierry
(Thierry Berte <t.berte at tripy.be>) en de dag erna of soms zelfs enkele minute na de mail komt hij met een oplossing.

Tip; stel je vraag in het Engels,of als je zelf Frans kan schrijven(geen Google translate, want dat kan niemand lezen), doe het dan in het Frans want zijn Nederlands is niet geweldig.

Ik vindt kwestie van support Tripy het beste heeft van alle GPS fabrikanten
« Laatst bewerkt op: juni 12, 2017, 06:44:37 pm door Polleke »
ps.schrijffouten mag je houden,ik ben blij dat ik ze kwijt ben

jp

• Forumlid
  • *
« Reactie #10 Gepost op: juni 12, 2017, 06:52:34 pm »
Ik heb mijn tripy gekocht in 2010 en heb er bijna 100000 km. Mee rondgereden.
Nog nooit 1 probleem gehad.
Wilde ik toch even melden

didado

• Forumlid
  • *
« Reactie #11 Gepost op: juni 12, 2017, 06:54:52 pm »
Fair enough. Ga ik doen. Ik snap alleen niet hoe je kan zeggen dat Tripy support het beste is van allemaal? De site is zo outdated maar er staat wel iets van 2017 silkway en verder is het jaren oud.

didado

• Forumlid
  • *
« Reactie #12 Gepost op: juni 12, 2017, 07:00:40 pm »
Goed om te horen. Roadbooks of tracks?

didado

• Forumlid
  • *
« Reactie #13 Gepost op: juni 12, 2017, 07:12:10 pm »

Polleke

• Actief Lid
  • **
« Reactie #14 Gepost op: juni 12, 2017, 11:47:56 pm »
Fair enough. Ga ik doen. Ik snap alleen niet hoe je kan zeggen dat Tripy support het beste is van allemaal? De site is zo outdated maar er staat wel iets van 2017 silkway en verder is het jaren oud.
De site heeft niets met support te maken,en outdaded,is die niet want er is buiten nieuw kaartmatriaal(TVM Europa 2016) en nieuwe firmware v2.5 niets veranderd ,en deze staan op de site

Met support bedoel ik , contacteer_ons(at)tripy.be of t.berte(at)tripy.be
ps.schrijffouten mag je houden,ik ben blij dat ik ze kwijt ben